ZwierzÄ™ uczy siÄ™ już od pierwszych chwil życia, a zdolność do uczenia siÄ™ jest niezbÄ™dna do przetrwania jego organizmu. Warto poznać mechanizmy uczenia siÄ™ koni, by móc efektywnie z nimi pracować, wykorzystujÄ…c w sposób Å›wiadomy naturalne mechanizmy ich ukÅ‚adu nerwowego.
Uczenie siÄ™ jest definiowane jako proces prowadzÄ…cy do zmian w zachowaniu siÄ™ zwierzÄ™cia. Przy czym zmiany te nie zależą jedynie od funkcji receptorów (narzÄ…dów odbierajÄ…cych bodźce) i efektorów (narzÄ…dów wykonujÄ…cych danÄ… czynność), odbywajÄ… siÄ™ na podstawie indywidualnego doÅ›wiadczenia i w każdym przypadku prowadzÄ… do pojawienia siÄ™ nowych elementów w porównaniu z poprzedzajÄ…cym je zachowaniem. Od strony fizjologicznej uczenie siÄ™ oznacza szereg zjawisk zachodzÄ…cych zarówno w pojedynczych neuronach (komórkach nerwowych) jak i w caÅ‚ych ich sieciach, w wyniku powtarzalnego ich drażnienia prÄ…dem elektrycznym. W wyniku tego dochodzi do trwaÅ‚ego zwiÄ™kszenia zdolnoÅ›ci synaps, czyli poÅ‚Ä…czeÅ„ pomiÄ™dzy neuronami, do przekazywania stanów czynnoÅ›ciowych, bÄ™dÄ…cych impulsami elektrycznymi. Uczenie siÄ™ jest procesem, który prowadzi do powstawania Å›ladów pamiÄ™ciowych, nazywanych engramami, czyli zmian w ukÅ‚adzie nerwowym. Zdolność do przechowywania engramów i ich późniejszego wykorzystywania w innych okolicznoÅ›ciach to pamięć. Pamięć i uczenie siÄ™ ciężko jest wiÄ™c caÅ‚kowicie od siebie oddzielić.
KoÅ„ może uczyć siÄ™ na różne sposoby, różne sÄ… bowiem mechanizmy uczenia siÄ™.
Uczenie siÄ™ utajone i imprinting to dwa rodzaje tak zwanego uczenia siÄ™ percepcyjnego, czyli zapoznawania siÄ™ z cechami przedmiotów, topografiÄ… Å›rodowiska i cechami innych osobników wyÅ‚Ä…cznie w oparciu o informacje pochodzÄ…ce z narzÄ…dów zmysÅ‚ów. Uczenie siÄ™ percepcyjne prowadzi do powstawania pamiÄ™ci rozpoznawczej, czyli zdolnoÅ›ci do rozpoznawania uprzednio widzianych bodźców. Neurony tworzÄ… wtedy zespoÅ‚y rozpoznajÄ…ce dany bodziec, a zestawy bodźców reprezentujÄ…cych obiekty mogÄ… być traktowane przez organizm jako wzorce, wywoÅ‚ujÄ…c jednorodne spostrzeżenia i odbierane jako caÅ‚ość. PrzykÅ‚adem charakteru wzorcowego u koni jest znajomość topografii terenu, w którym żyjÄ….
Uczenie siÄ™ utajone
Uczenie siÄ™ utajone polega na tworzeniu siÄ™ tak zwanych map poznawczych stanowiÄ…cych reprezentacjÄ™ otoczenia konia. PowstajÄ… one kiedy na przykÅ‚ad prowadzony przez stajniÄ™ koÅ„ widzi miejsce, w którym znajduje siÄ™ pasza i puszczony potem luzem zmierza do tego miejsca najkrótszÄ… drogÄ…, nawet wtedy, gdy jest ona inna od tej jakÄ… go wczeÅ›niej prowadzono. Znajomość topografii danego terenu pozwala mu bowiem obrać wÅ‚aÅ›ciwy, najkorzystniejszy dla szybkiego dotarcia do celu kierunek.
PrzykÅ‚adem uczenia siÄ™ konia metodÄ… prób i bÅ‚Ä™dów jest nauka podawania nóg.
Uczenie siÄ™ poprzez wpajanie (wdrukowanie, imprinting)
Uczenie siÄ™ poprzez wpajanie, tzw. imprinting, czyli wdrukowanie, to szybkie uczenie siÄ™ pozwalajÄ…ce mÅ‚odemu zwierzÄ™ciu nabyć szczególnÄ… formÄ™ zachowania podążania za matkÄ…. Konie sÄ… zaliczane do gatunków podążajÄ…cych za matkÄ…, co wiąże siÄ™ z koniecznoÅ›ciÄ… bardzo szybkiego wytworzenia siÄ™ wiÄ™zi pomiÄ™dzy matkÄ… a jej potomkiem, które nastÄ™puje w krótkim czasie po narodzinach. KluczowÄ… rolÄ™ odgrywajÄ… tutaj wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci fizyczne obiektu. Proces ten opiera siÄ™ przede wszystkim na bodźcach wÄ™chowych, a także akustycznych i wizualnych. Wpajanie wywiera ogromny wpÅ‚yw na przyszÅ‚e życie konia. Niezwykle ważne bowiem jest wdrukowanie wzorca matki u źrebiÄ™cia, które bez tego procesu nie wie jak wyglÄ…da jego matka i za kim ma podążać. Musi ono nauczyć siÄ™ kto jest jego matkÄ… i tym samym do jakiego należy gatunku. Wdrukowanie poÅ‚Ä…czone jest z wrodzonÄ… gotowoÅ›ciÄ… źrebiÄ™cia do utworzenia wiÄ™zi z matkÄ…. Proces wdrukowania jest ograniczony czasowo do tylko i wyÅ‚Ä…cznie tzw. okresu krytycznego, który koÅ„czy siÄ™ zazwyczaj po 30 minutach od urodzenia lub wyjÄ…tkowo po 2 dniach. Po zakoÅ„czeniu tego czasu proces wdrukowania jest nieodwracalny. Ten kluczowy dla caÅ‚ego życia źrebiÄ™cia czas jest niezwykle podatny na zakÅ‚ócenia. Może bowiem dojść do wdrukowania niewÅ‚aÅ›ciwego wzorca innych zwierzÄ…t lub nawet przedmiotów. UjmujÄ…c to w skrócie – źrebiÄ™ nie nauczy siÄ™, że jest koniem, nie bÄ™dzie siÄ™ identyfikowaÅ‚o ze swoim gatunkiem. Dlatego też w naturze klacz bardzo mocno broni źrebiÄ™ przed jego kontaktem z innymi koÅ„mi lub zwierzÄ™tami innych gatunków. Jej determinacja jest tak wysoka, że może ona nawet czasowo awansować w hierarchii stada. CzÅ‚owiek nie powinien wiÄ™c przeszkadzać klaczy i źrebiÄ™ciu tuż po porodzie, a wszelkie czynnoÅ›ci, które sÄ… wtedy przy nich wykonywane, powinny być przeprowadzane z dużą ostrożnoÅ›ciÄ… tak, by nie zaburzyć tworzÄ…cej siÄ™ pomiÄ™dzy nimi wiÄ™zi. SygnaÅ‚em, że proces wdrukowania powiódÅ‚ siÄ™ jest aktywne podążanie źrebiÄ™cia za matkÄ…. WyksztaÅ‚cenie siÄ™ silnej wiÄ™zi miÄ™dzy klaczÄ… a źrebiÄ™ciem ma ogromne znaczenie dla prawidÅ‚owego wzrostu i rozwoju źrebiÄ™cia, a także jego i klaczy dobrostanu.
Kolejnymi rodzajami uczenia siÄ™ sÄ… uczenie siÄ™ metodÄ… prób i bÅ‚Ä™dów, uczenie siÄ™ przez wglÄ…d i uczenie siÄ™ przez naÅ›ladowanie. Wszystkie one należą do asocjacyjnego rodzaju uczenia siÄ™. Polega ono na tworzeniu asocjacji, czyli zwiÄ…zków pomiÄ™dzy bodźcami (na przykÅ‚ad w warunkowaniu klasycznym miÄ™dzy bodźcem warunkowym i bezwarunkowym czy miÄ™dzy różnymi cechami przedmiotu jak ksztaÅ‚t i barwa) oraz miÄ™dzy bodźcem a reakcjÄ….
Uczenie siÄ™ metodÄ… prób i bÅ‚Ä™dów
Uczenie siÄ™ metodÄ… prób i bÅ‚Ä™dów wykorzystywane jest przez konia w rozwiÄ…zywaniu nowych, niespodziewanych zadaÅ„. Ma ono miejsce wtedy, gdy koÅ„ eliminuje ruchy, które kilkukrotnie wykonane, okazaÅ‚y siÄ™ nieskuteczne i utrwala te, które prowadzÄ… do wÅ‚aÅ›ciwego efektu. Efektem tym może być nagroda lub unikniÄ™cie negatywnego bodźca. Jest to najczÄ™stszy sposób wytwarzania instrumentalnych odruchów warunkowych. PrzykÅ‚adem takiego uczenia siÄ™ jest nauka podawania przez konia nóg. CzÅ‚owiek prosi wtedy zwierzÄ™ o podniesienie nogi zwykle naciskajÄ…c na kasztany lub Å›ciÄ™gna i jednoczeÅ›nie opierajÄ…c siÄ™ nieco o jego Å‚opatkÄ™ lub zad. KoÅ„ poczÄ…tkowo nie wie co zrobić – robi krok do przodu, do tyÅ‚u, na boki, a bodziec nie ustaje, czÅ‚owiek w dalszym ciÄ…gu czegoÅ› od niego oczekuje. W koÅ„cu, gdy koÅ„ podniesie choć na chwilÄ™ koÅ„czynÄ™ i bodziec ustanie, a nawet zwierzÄ™ zostanie nagrodzone, reakcja ta traktowana jest jako wÅ‚aÅ›ciwa, czyli prowadzÄ…ca do celu i zostaje utrwalona.
Uczenie siÄ™ poprzez wglÄ…d
Uczenie siÄ™ poprzez wglÄ…d to nagÅ‚e przeorganizowanie wczeÅ›niejszego doÅ›wiadczenia i wykorzystanie go w bieżącej sytuacji dziÄ™ki znalezieniu wspólnych elementów w poprzednich sytuacjach i w sytuacji obecnej. Sytuacja obecna może być nawet porównywana do wzorca zakodowanego genetycznie. Uczenie siÄ™ poprzez wglÄ…d pozwala uniknąć przypadkowych dziaÅ‚aÅ„ jakie majÄ… miejsce przy uczeniu siÄ™ metodÄ… prób i bÅ‚Ä™dów, dziÄ™ki czemu koÅ„ szybciej i ekonomiczniej osiÄ…ga cel, gdyż na pierwszy plan wysuwajÄ… siÄ™ te czynnoÅ›ci, które do niego doprowadzajÄ…. Po osiÄ…gniÄ™ciu celu wzmocnieniu i utrwaleniu ulega zachowanie prowadzÄ…ce do jego zdobycia. PrzykÅ‚adem uczenia siÄ™ poprzez wglÄ…d jest trening skoków przez przeszkody. KoÅ„ uczy siÄ™ pokonywania przeszkód na ujeżdżalni przy stajni i później wykorzystuje te doÅ›wiadczenia na zupeÅ‚nie nowym parkurze, z którym spotyka siÄ™ na zawodach.
Uczenie się poprzez naśladowanie
Uczenie siÄ™ poprzez naÅ›ladowanie to wykonywanie przez konia czynnoÅ›ci, które zaobserwowaÅ‚ on w danym momencie lub wczeÅ›niej u innych zwierzÄ…t. Jest to wiÄ™c przejmowanie cudzego zachowania i prezentowanie go w późniejszym czasie bez obserwowania naÅ›ladowanego zwierzÄ™cia. PrzykÅ‚adem tego rodzaju uczenia siÄ™ jest spożywanie przez źrebiÄ™ na pastwisku tych roÅ›lin, które spożywa jego matka. MÅ‚ody koÅ„ najprawdopodobniej uczy siÄ™ w ten sposób, które z nich nadajÄ… siÄ™ do jedzenia.
Habituacja
OsobnÄ… grupÄ™ wÅ›ród metod uczenia siÄ™ koni stanowi habituacja. Zachodzi ona w momencie powtarzalnego dziaÅ‚ania bodźca, po którym nie nastÄ™puje ważne dla zwierzÄ™cia wydarzenie w zwiÄ…zku z czym reakcja na bodziec stopniowo siÄ™ zmniejsza i w koÅ„cu zanika, gdy bodziec zostanie uznany za nieistotny. DziÄ™ki temu organizm nie jest zmuszony do wydatkowania energii na zbÄ™dne reakcje czy ryzykowania kontuzjÄ… podczas ucieczki. PrzykÅ‚adem habituacji jest przyzwyczajanie konia do obecnoÅ›ci i/lub dziaÅ‚ania obiektów, które budzÄ… jego niepokój, a wiÄ™c miÄ™dzy innymi do ruchu drogowego, szeleszczÄ…cych worków, wody pÅ‚ynÄ…cej z węża czy siodÅ‚a zakÅ‚adanego po raz pierwszy na grzbiet mÅ‚odego konia.
Przyzwyczajenie konia do dużej iloÅ›ci stresujÄ…cych bodźców, z którymi styka siÄ™ on m. in. na torze wyÅ›cigowym, zachodzi wskutek procesu habituacji.
Odruchy
Bardzo ważnÄ… rolÄ™ w procesach uczenia siÄ™ koni odgrywa tworzenie siÄ™ odruchów. MogÄ… być one wrodzone, czyli bezwarunkowe (odziedziczone po przodkach) lub nabyte, czyli warunkowe, jeÅ›li powstajÄ… one w okreÅ›lonych warunkach zetkniÄ™cia siÄ™ konia z bodźcami pÅ‚ynÄ…cymi ze Å›rodowiska. Odruchy warunkowe i warunkowanie wykorzystywane w pracy z koÅ„mi może być klasyczne i instrumentalne. O warunkowaniu klasycznym mówimy, gdy zachodzi wielokrotne kojarzenie bodźca biologicznie obojÄ™tnego z bodźcem bezwarunkowym. Ma miejsce wtedy wzmacnianie bodźca warunkowego bodźcem bezwarunkowym. Klasycznym przykÅ‚adem jest odruch psa PawÅ‚owa, gdy dochodzi do wydzielania siÄ™ u psa Å›liny (odruch bezwarunkowy pojawiajÄ…cy siÄ™ naturalnie przy pobieraniu pokarmu) na sam tylko widok pokarmu (odruch nabyty i silnie utrwalony). W warunkowaniu instrumentalnym koÅ„ musi wykonać wyuczonÄ… reakcjÄ™, nazywanÄ… reakcjÄ… instrumentalnÄ…, która zostaje wzmocniona bodźcem bezwarunkowym, którym jest na przykÅ‚ad podanie pokarmu. Reakcja warunkowa jest wtedy wzmacniana bodźcem bezwarunkowym. Przy warunkowaniu instrumentalnym odpowiednia forma zachowania zostaje utrwalona lub przestaje wystÄ™pować jeÅ›li po jej zaistnieniu pojawi siÄ™ nagroda lub kara. Wytwarzanie reakcji instrumentalnych odbywa siÄ™ w oparciu o popÄ™dy apetytywne (pozytywne bodźce, których koÅ„ chce doÅ›wiadczyć), popÄ™dy awersyjne (bodźce negatywne, których koÅ„ chce uniknąć) lub ciekawość. Z popÄ™dami wiąże siÄ™ charakter wzmocnienia, który może być pozytywny (nagroda) lub negatywny (kara). PrzykÅ‚adami warunkowania instrumentalnego jest uczenie koni różnych sztuczek, ale też oduczanie zÅ‚ych zachowaÅ„. Aby powstaÅ‚ odruch warunkowy bodziec obojÄ™tny (który chcemy uczynić bodźcem warunkowym), na przykÅ‚ad wydanie koniowi polecenia do poÅ‚ożenia siÄ™, musi dziaÅ‚ać równoczeÅ›nie z bodźcem bezwarunkowym, na przykÅ‚ad z podaniem smakoÅ‚yku. KluczowÄ… rolÄ™ odgrywa to, że poczÄ…tek bodźca obojÄ™tnego musi poprzedzać poczÄ…tek bodźca bezwarunkowego. Gdy już dojdzie do wytworzenia siÄ™ odruchu warunkowego, bodziec warunkowy musi być regularnie wzmacniany bodźcem bezwarunkowym. W przeciwnym razie bodziec warunkowy wygasa. JeÅ›li jednak ponownie jednokrotnie zastosuje siÄ™ wzmocnienie, bodziec warunkowy znowu siÄ™ pojawi.
W każdym przypadku, bez wzglÄ™du na mechanizm uczenia siÄ™ konia, kluczowa jest cierpliwość. W nauce nie ma bowiem dróg na skróty. Tylko spokojna i Å›wiadoma praca z koniem pozwoli w peÅ‚ni wykorzystać jego zdolnoÅ›ci do nauki i skutecznie utrwalić jej efekty.
Piśmiennictwo
Pisula W. (redakcja naukowa). Psychologia porównawcza. Academica Wydawnictwo SWPS Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa, 2006.
Sadowski B. Biologiczne mechanizmy zachowania siÄ™ ludzi i zwierzÄ…t. Wyd. 3 Wydawnictwo naukowe PWN. Warszawa, 2012.
Zeitler-Feicht M. H. Zachowania koni Przyczyny, terapia i profilaktyka. Wyd. Świadome Jeździectwo. Warszawa, 2014.