Dzięki temu po trzech latach swojego istnienia treść widowiska w pełni odpowiada jego nazwie, a tegoroczne przedstawienie staje się absolutnie wyjątkowe i ekskluzywne. Zaproszenie przyjęła bowiem i przyjedzie do Państwa do Ostrawy Real Escuela Andaluza del Arte Ecuestre ze swoim kompletnym programem, królewska, hiszpańska szkoła sztuki jeździeckiej, razem z nią prawdopodobnie Jego Ekscelencja ambasador Hiszpanii i wiele innych ważnych osobistości, które zasiądą wraz z Państwem na widowni, aby nacieszyć się kunsztem jeździeckim na najwyższym poziomie, najwyższym, ponieważ wyższego już nie ma - nikt na świecie nie potrafi więcej niż ci, których Państwo zobaczą.  Proszę mi pozwolić zapoznać Państwa na wstępie z tematem i programem przedstawienia. Pod nazwą każdego występu znajduje się opis, o co w nim chodzi oraz ilustrujące to zdjęcie, żeby mogli sobie Państwo dobrze wyobrazić, co ich czeka. Proszę o przeczytanie tekstów o występach w takiej kolejności, w jakiej następują w programie, wszystkie są bowiem jakoś ze sobą powiązane. Wtedy nasz wspólny wieczór będzie miał swój początek, przebieg i zakończenie. Wierzymy, że się Państwu spodoba.

... hiszpańska szkoła?

Cesarz Rudolf II, który na ziemiach czeskich jest dość znany i popularny nie tylko dzięki Janowi Werichowi i filmowi „Cesarski piekarz” (Císařův pekař a Pekařův císař), miał – oprócz wielu innych namiętności kolekcjonerskich – wielką słabość do koni. Do pięknych koni. W jego stajniach były drogocenne zwierzęta wszystkich możliwych ras, jednak te najpiękniejsze pochodziły z Półwyspu Iberyjskiego - z Królestwa Hiszpanii. Rudolf II miał niezliczoną liczbę koni, ale i tak było mu mało. Zaplanował sobie, że uszlachetni konia tak wspaniałego, jaki nie będzie miał równego na świecie - a zatem nikt inny go nie ma, co dla kolekcjonera stanowi bardzo ważny aspekt. Nie lenił się i zaczął realizować swój plan. Wysłał swoich kupców, żeby mu jako bazę przyszłej hodowli przywieźli te najpiękniejsze zwierzęta, jakie znajdą i to w Hiszpanii, w Andaluzji. I sen Rudolfa II się spełnił – światło dzienne ujrzał koń kladrubski. Jego Wysokość stworzył w ten sposób więzy pomiędzy ziemiami czeskimi i Hiszpanią, lecz krew najpiękniejszych koni na świecie, czyli oczywiście tych naszych, jest hiszpańska. Więzy te zostały później rozszerzone na Austrię i uzupełnione o rasę konia lipickiego, gdy na bazie tej samej krwi została założona hodowla w Lipicy w dzisiejszej Słowenii. Obie rasy koni należą do grupy ras hiszpańskich, ewent. iberyjskich i gdy zobaczą Państwo hiszpańskich jeźdźców na andaluzyjskich ogierach w grudniu tego roku, to podobieństwo rzuci się w oczy.  Nadzwyczajne, nieprawdaż?

Odniesienie do Dziedzictwa

W sierpniu tego roku odwiedziłam hiszpańską, królewską szkołę sztuki jeździeckiej w Jerez de la Frontera, żeby omówić szczegóły wizyty tamtejszych jeźdźców i koni u Państwa w Ostrawie. Muszę powiedzieć, że w czasie zwiedzania w duchu się wstydziłam i po powrocie do domu było mi smutno. Spytają Państwo, dlaczego?
Zobaczyłam tak wspaniałą, tak profesjonalnie prowadzoną szkołę jeździecką, na takim poziomie, jakiego nie ma na świecie. Było widać, że także moi przewodnicy, którymi byli pan Francisco Reina Osuna, Marisol Sanchez Juez i Rafael Soto, są dumni ze swoich andaluzyjskich koni i ich długiej historii. Warta zobaczenia jest także ich strona internetowa www.realescuela.org .
Bardzo lubię Czechy, bardzo lubię kladrubską stadninę dworską, hiszpańską dworską ujeżdżalnię w Wiedniu i stadninę Piber w południowej Austrii.  Po tym, gdy zobaczyłam szkołę w Jerezie i przypomniałam sobie sposób, w jaki są prowadzone wszystkie trzy wymienione i drogie mi placówki, rozumiem przez to bardzo źle, mówiąc dyplomatycznie, miałam nieodpartą chęć wrócić do domu i jakoś to naprawić, najlepsze, co mi przyszło do głowy, to kupić strzelbę i zaprowadzić tam porządek.
Jest jednak coś, czego nie udałoby się sprawić nawet zamierzonym przelaniem krwi. Ci bystrzy spośród Państwa z pewnością odgadli, co – to ta duma z własnych koni, z własnej bogatej historii i tradycji. Wszystkie rządy, ile ich było od 1918 roku, poświęciły godne uwagi wysiłki, żeby naród czeski jak najszybciej zapomniał o tym, co było wcześniej, to samo dotyczy zarówno Austrii, jak i Czech. Pierwszy rząd demokratyczny w Czechach miał pomysł, żeby wybić konie kladrubskie, ponieważ służyły cesarzom i królom, a co po nich teraz, gdy mamy traktory, prawda? Zrezygnowano jednak z tego i wybite miały być tylko kare konie. To że zamysł się nie powiódł, nic nie ujmuje zwyrodniałości planu. I znowu, jak w wielu podobnych sytuacjach, jednostce zawdzięczamy to, że tak się nie stało, w tym konkretnym przypadku profesorowi Bilkowi, który po cichu zagnał ostatnich żyjących przedstawicieli kladrubskiego karego konia i podjął się naprawienia następstw poczynań demokratów. Drodzy ostrawianie, w kadrylu zobaczymy niezwykle drogocennego kladrubskiego karego ogiera, który nazywa się Elo von Traum. Patrząc na niego, warto pamiętać, że właśnie tak piękny był ogier Napoleona Sola VI, który w 1922 roku został w pełni sił odprowadzony do jatki i zastrzelony za to, czym był.

Dumy z własnej historii, z własnej rasy koni czy z siebie samego nikomu nie można narzucić. Musimy po prostu sami do tego dojść, jeśli w ogóle to w nas jest. Wierzę tylko, że dojdziemy do tego na czas. Teraz jeszcze ten czas jest. Wszystko, co Państwo zobaczą, będzie niezwykle piękne i nasze – jest to przesłanie naszych przodków, do którego trzeba się odnosić z szacunkiem, pielęgnować, udoskonalać i przekazać tym, którzy przyjdą po nas.

Przedstawienie

Myślę, że już najwyższy czas, żebym opowiedziała Państwu więcej o samym przedstawieniu. „Bożonarodzeniowa szkoła hiszpańska” nie jest tylko jednym z wielu show, pod względem rozmachu większość podobnych projektów pozostawia w tyle. Jednak to nie wszystko. Od swojej premiery w 2006 roku jest wyjątkowe dzięki swojemu tematowi i czystości stylu, pokazuje bowiem zawsze zwięzły przegląd tego, czego hiszpańska rasa koni, czyli też nasze konie – kladrubskie, nauczyła się w ciągu minionych 500 lat swojego istnienia. Jest to bardzo obszerny temat, dlatego trudno jest zmieścić wszystko w kilkudziesięciu minutach. Przedstawienie jest także co roku inne, różni się ujęciem tematu, inne są scenografia i muzyka. Również tegoroczne przedstawienie będzie takie, że nie da się go powtórzyć, nawet gdybyśmy sobie tego bardzo życzyli. Goście, którzy w tym roku zawitają do Ostrawy, są osobami prominentnymi, na przykład francuski jeździec akrobatyczny Lorenzo, ewentualnie bardzo długo się zastanawiają, czy przyjąć takie zaproszenie, na przykład Real Escuela Andaluza Del Arte Ecuestre – hiszpańska, królewska szkoła sztuki jeździeckiej, która na ziemiach czeskich nigdy nie była i najprawdopodobniej nigdy więcej nie będzie, koszty przedstawienia są więc astronomiczne. Jeśli chodzi o samego Lorenza, jeździec ten przy swoich występach zaprzecza istnieniu praw fizyki, przyciągania ziemskiego i wszystkiego, czemu jeszcze można zaprzeczyć. Warto zajrzeć na www.lorenzo.fr
Jak wiadomo, podobne przedstawienia są zawsze ilustrowane muzyką z CD, mają znakomite oświetlenie itd. Ale jeszcze nikt nigdy nie widział przedstawienia jeździeckiego, któremu towarzyszyłaby muzyka na żywo skomponowana w dodatku specjalnie do tego celu – jednak w tym roku w Ostrawie to przestanie być prawdą. Tegorocznemu widowisku będzie towarzyszyć Janáčkova filharmonie Ostrava – www.jfo.cz  w licznej obsadzie.

Wszystko to nie byłoby możliwe bez pomocy i wsparcia wielu dobrych ludzi. Już sam fakt, że czytają Państwo ten tekst na stronie miasta statutowego Ostrawy, jest wielkim przywilejem, za który dziękuję Magistratowi Miasta Ostrawy i jej prezydentowi inż. Petrowi Kajnarowi, który łaskawie objął patronat nad tegorocznym przedstawieniem. Bożonarodzeniowa szkoła hiszpańska ma jednak jeszcze jedną specjalność, o której dotychczas nie wspomniałam – nie podróżuje. Jest w domu zawsze w jednym miejscu, w jednym mieście w okresie przed Bożym Narodzeniem. Tym razem należy do Ostrawy i tylko do niej. Cokolwiek Państwo zobaczą, nikt nigdy już tego nie zobaczy.

Drodzy ostrawianie, szanowni przyjaciele, to jest moje serdeczne zaproszenie dla wszystkich do ostrawskiej ČEZ Areny w dniach 5 i 6 grudnia od godziny 15.


Bożonarodzeniowa szkoła hiszpańska 2009 
„Cómo Bailan Los Caballos Andaluces“

5.12.2009 od godz. 15, 6.12.2009 od godz.15
ČEZ Arena Ostrawa
przedsprzedaż biletów wstępu:
 www.ticket-art.cz

OSTRZEŻENIE DLA WIDZÓW
Szanowni widzowie, prosimy, żeby Państwo szanowali zakaz robienia zdjęć i zapisów wideo w trakcie przedstawienia. Wstęp z aparatem fotograficznym i/lub kamerą wideo nie będzie możliwy nawet z ważnym biletem wstępu. Podczas przedstawienia zostaną zrobione zdjęcia, które będą potem umieszczone na stronie internetowej, do ściągnięcia za darmo. Wstęp na widownię z psami jest niedozwolony. Nie jest też dozwolony wstęp z wózkami dziecięcymi. Dziękujemy za zrozumienie. Szanowni widzowie, przedstawienie trwa w przybliżeniu 180 minut i nie zawiera przerwy. W trakcie przedstawienia można się jednak dowolnie poruszać na widowni, nie przeszkadzając innym widzom, oddalać się od swojego miejsca i kiedykolwiek na nie wrócić. Nie trzeba zachowywać się szczególnie cicho, odwrotnie: wszyscy występujący jeźdźcy i konie, tak samo jak orkiestra i inni prezentują wyczyn na granicy swoich możliwości i Państwa aplauz będzie ich nagrodą. Nie trzeba się obawiać reakcji koni, wszystkie są bardzo doświadczone i przyzwyczajone do takiego otoczenia. Dziękujemy i życzymy Państwu wspaniałych przeżyć, dziękujemy również za wizytę. 

PROGRAM   PRZEDSTAWIENIA
Przedstawienie poprowadzą Panowie Pokorný i Ondráček – duet o nazwie Těžkej PokOndr
Zastrzega się możliwość zmiany programu.

Entrée

Występują: Inż. Karel Dvořák z kladrubskim karym ogierem Siglavi Basilika VIII, Miroslav Holý z kladrubskim karym ogierem Giset, Petr Skořepa z  ogierem andaluzyjskim Ganador XVIII, Martina Cukrová,  grupa Kadeti, chór, soliści, wszyscy Republika Czeska.
Muzyka: Georges Bizet
Janáčkova filharmonie Ostrava

Caballos De Campo

Występują: jeźdźcy Real Escuela Andaluza del Arte Ecuestre z ogierami andaluzyjskimi, Hiszpania
Muzyka: Manuel Carrasco
Janáčkova filharmonie Ostrava

Al Son De La Garrocha

Występują: Rafael Soto, Real Escuela Andaluza del Arte Ecuestre z ogierem andaluzyjskim, Hiszpania
Muzyka: Manuel Carrasco
Dźwięk: Ludvík Janďourek

SEN

Występują: Nicole Berghofer z ogierem hanowerskim Shakespeare C., Austria
Muzyka: Mike Oldfield
Janáčkova filharmonie Ostrava

Lorenzo – Emotion

Występują: Lorenzo z czterema końmi rasy lusitano, Francja
Muzyka: własny mix jeźdźców
Dźwięk: Ludvík Janďourek


POLICJA KONNA OSTRAWA

Występują: Miroslav Holý, Libor Zedníček, Tomáš Novák i Daniel Ševčík z kladrubskimi  karymi ogierami Giset, Markus, Patt oraz siwoszem Adlonem, wszyscy Republika Czeska
Muzyka i Dźwięk: Ludvík Janďourek

 

QUADRILLE (KADRYL)

Występują: Rafael Soto z  ogierem andaluzyjskim, Hiszpania, Nicole Berghofer z ogierem hanowerskim Shakespeare C, Austria, Julianne W.L. z kladrubskim karym ogierem Elo von Traum, Austria i Sabrina Berghofer z ogierem trakeńskim Kiss, Austria.
Muzyka: Rondo Veneziano
Janáčkova filharmonie Ostrava


Trabajos En La Mano

Występują: jeźdźcy Real Escuela Andaluza del Arte Ecuestre z ogierami andaluzyjskimi, Hiszpania
Muzyka: Manuel Carrasco
Janáčkova filharmonie Ostrava


Fantasía a Caballo

Występują: jeźdźcy Real Escuela Andaluza del Arte Ecuestre z ogierami andaluzyjskimi, Hiszpania
Muzyka: Manuel Carrasco
Janáčkova filharmonie Ostrava


Lorenzo – Action

Występują: Lorenzo z ośmioma końmi rasy lusitano, Francja
Muzyka: własny mix jeźdźców
Dźwięk: Ludvík Janďourek


Lustro

Występują: Miroslav Holý, Libor Zedníček, Daniel Ševčík i Tomáš Novák z kladrubskimi karymi ogierami, Republika Czeska, Ostrawa i holsztyńskie konie parkurowe z profesjonalnymi jeźdźcami, Republika Czeska, Niemcy
Muzyka i Dźwięk: Ludvík Janďourek


Koniec
Podziękowanie wszystkich występujących


Temat:
 hiszpańska grupa ras koni

Scenariusz:
 Julianne W.Lessing

Reżyseria:
 Zdeněk Zíma

Światło i dźwięk:
 Edward lighting, s.r.o.

Dźwięk:
 Ludvík Janďourek

Choreografia:
 Inż. Karel Dvořák, Rafael Soto, Alvaro Domecq, Julianne W.Lessing, Nicole Berghofer, Miroslav Holý i Lorenzo

Scenografia i dekoracje:
 Three brothers production, s.r.o.

Nawierzchnia i zaplecze dla koni:
 Cartans PL

Fotosy:
 Ida Saudková

Charakteryzatorka:
 Marcela Patřičná

Występują:
Janáčkova filharmonie Ostrava, CZE
Real Escuela Andaluza del Arte Ecuestre, ES
Rafael Soto, ES
Oddział Miejskiej Policji Konnej Ostrawa, CZE
Lorenzo, FRA
Stadnina narodowa, Saltiňany, inż. Karel Dvořák
Nicole Berghofer, AUT
Sabrina Berghofer, AUT
Julianne W.Lessing, AUT
Jeźdźcy z końmi holsztyńskimi, GER

i wielu innych.
Copyright Julianne W.Lessing